FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Fyrtal i liror!

Uno Unger     



En fantastisk dag med liror igår. Man får gratulera alla lyckliga som var på plats. Synd bara att man inte själv kunde vara med. Man får nöja sig med att studera Björn Dellmings trevliga dokumentationsbilder på Kustobsar.

För en som inte var med skulle man önska lite bättre rapporteringsdiciplin på Svalan. Om man tar exemplet mindre lira på Kråkudden, så är det svårt att tolka hur många ex som passerade söderut. Ett ex larmades ut 10:51, 1 ex 05:30-13:15, 1 ex 06:30-12:00 och 1 ex 07:00-13:30. Det är naturligtvis bekvämast att bara ange den tidsperiod man varit på plats och obsat, men det blir inte lätt för en som inte var med att avgöra om det var 1, 2, 3 eller 4 ex totalt under dagen. Det vore bra om man i kommentaren t.ex. anger tid för passagen så det lättare går avgöra det totala antalet.

2008-08-15 15:40:39


Stig Fredriksson     



Bra rutet. När jag ställer samman fågelrapporter för Slottsskogen (2006 och 2007 nästan klara) tycker jag det är synd att inte det anges VAR större hackspettboet finns eller i vilken damm rörhönan med halvstora juvenlier sågs ... Uno skriver i stort sett alltid i kommentarsfältet, jag också. Det vore himla trevligt om även andra kunde göra det, hellre för mycket info än för lite. Behöver kanske inte vara mer än ett enda ord. Bra både för kalenderbitare och allmänt nyfikna. Gör Svalan bättre.

Särskilt tråkigt är de som rapporterar på Rixlarm, då blir det bara obegripligheter som Jag obsar Ingen kommentar. Ganska få går senare in på Svalan och skriver kommentar.


2008-09-03 16:12:59


Pär Lydmark     



Håller med om att det är tråkigt att inte de kommentarer som skrivs i BMS-larmen hamnar i Svalan. Har legat på C3 och frågat om det tidigare och har för mig de hänvisade till något luddigt (dvs skyllde på någon annan). Kommentarerna går dock att komma åt om man söker fram larmen via C3:s hemsida, men det hade ju varit oändligt mycket enklare om de fanns på Svalan där alla andra obsar finns.

2008-09-03 17:25:28


Stig Fredriksson     



Denna vackra och kalla morgon har tydligen grågässen insett att lopept är kört och lämnar landet. Jag stod själv mitt i Slottsskogen och pedant som jag är noterade jag när flockarna passerade mig; 745 36 ex, 810 ca 60 ex, 815 ca 160 ex. Grågäss sågs också vid Brudarebacken och Mölnlyckemotet. Hur många och när? Och som tidigare sagts: vid mer enstaka obsar, varför inte peta in tiden i kommentarerna? Så kan dubbelobsar både verifieras och uteslutas, med mera med mera.



2008-11-01 14:50:38


Roger Eskilsson     



Visst men de är inte alla som har lust att titta på klockan och skriva in tidpunkt så fort de flyger förbi en flock med fåglar! Liror och andra mer sällsynta fåglar kan jag förstå, men Grågäss som kommer på bred front över Göteborgsområdet kan väl kvitta. jag tycker de är bra att skådare rapporterar, de är ju inte alla som gör.

2008-11-01 15:37:45


Jan-Åke Noresson     



Bra idé.
Jag noterade tyvärr inte tidpunkten för de flockar jag såg, bara flockarnas storlek. Första flocken gick låååångt i norr, riktning västerut. skattade antalet mkt grovt till 100, vilken förmodligen var i underkant. Övriga flockar kom in från öster, över Getryggens nordspets, och höll riktning sydväst. Antalet i dessa flockar räknade jag till 44 + 55 + 108. Slutsumman rundade jag av av uppåt till 310.

Grågäss borde vara lätträknade, men i dessa megaflockar har gässen en förmåga att ömsom gröta ihop sig, ömsom byta position, dela sig i flera radband och plötslig återigen bli ett enda band. Kort sagt: förvirra maximalt som oss för försöker kvantifiera naturupplevelser...

Nästa gång tar jag med mig klockan.




2008-11-01 15:52:39


Jan-Åke Noresson     




"förvirra maximalt för oss som försöker kvantifiera naturupplevelser..."

... ska det förstås stå i inlägget ovan.

Ursäkta förvirringen...

2008-11-01 15:54:59


Kristoffer Nilsson     



Även Smithska udden har berörts av de två senaste dagarnas gåsrörelser. Igår räknades 1055 gäss totalt och en väldig majoritet var grågäss. Det roligaste denna dag anser jag var några bläsgäss.

Idag var det totala antalet ungefär detsamma med en otrolig majoritet grågäss (ca 680 ex). Det roliga inslaget idag var två spetsbergsgäss. Tyvärr passerar ju ett stort antal som obestämda och dessa ingår i respektive dags totalsummor. Tyvärr kan jag inte hjälpa till med klockslag för olika flockar. Må väl!

2008-11-01 15:55:26

 
Kristoffer Nilsson     



Glömde...

Även björktrasten har haft en god period. De senaste tre dagarna har en bra bit över 3000 björktrastar sträckt vid Smitten.

Som väderprognoserna ser ut de kommande dagarna kan det säkert fortsätta med goda sträckdagar för en del arter vid Smitten. Kajorna kommer förresten fortfarande i fyrsiffriga antal, men för att se dessa mäktiga formationer måste du vara på plats före 07 för de lämnar i regel direkt i gryningen. Må väl!

2008-11-01 16:08:11



Svara på
detta inlägg