FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Störande för fåglar vid Svankällan?

Linus Westlund     



Hej!

Jag brukar gå till Svankällan någon gång i veckan och se hur fåglarna anpassat sig till den nya renoveringen. Allt fler personer upptäcker den fina "Lagunen" både skådare och fotgängare, vilket är trevligt, men oxå cyklister, löpare, hundägare och mopeder hittar dit. Gångarna ligger nära vattnet och bryggan är ett populärt ställe för ungdomar att kasta sten ut i vattnet.

Min fråga lyder: Blir fåglarna störda av allt detta och isåfall kommer fåglarena att försvinna?
(Eller är det något man få stå ut med?)

MVH- orutinerad fågelskådare.

2004-11-24 19:29:36

 
Kristoffer Nilsson     



Hej Linus,

Jag tror att många fåglar i naturen störs av mänsklig närvaro. Säkert de allra flesta, men många kan anpassa sig på ett i många fall fantastiskt sätt. Titta exempelvis på stora delar av fågelfaunan i Axlemossen i Änggårdsbergen.

Min uppfattning är att man avsiktligt ska störa så lite som möjligt när man är ute i naturen och tänka på hur man uppträder. Jag tycker att man ska titta på fåglarna så mycket som möjligt på "fåglarnas villkor".

Det är dock svårt att få joggare, mopedister m fl att uppträda på samma sätt, men prata med dem när du kan och berätta lite om området så ökar kanske deras förståelse? Kanske ett tips i alla fall? Må väl!

2004-11-25 18:00:09



Svara på
detta inlägg