FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Iberisk gran - St. Amundö

Markus Lagerqvist     



Hej,

Hann ned så jag fick höra den möjliga iberiska gransångaren som Stefan Svensson hittade på St. Amundö. Den sjung under ca 10 minuter, hela tiden med samma strof utan att någon gång gå över till vanlig gransångarsång. Tyckte möjligen att slutknorren på lätet var mera avhugget än på den inspelning jag har av den från Roché.

Jag hade bara min mobil med mej och fågeln var för långt bort för att det skulle bli en vettig inspelning. Dock hör man strukturen i sången om man lyssnar noga. Går det att förstärka en sådan inspelning på något sätt - jag kan inte mycket om efterbehandling av ljudinspelningar. Någon som är duktig på detta?

Fast vi får väl hoppas att den är kvar i morgon bitti så någon kan få en bra inspelning på den och kanske fina obsar. Jag fick bara en sliuett i en björktopp.

För att hitta fågeln gå den sydligaste stigen över hästhagen. Fågeln satt ovanfår en litenklippbrant på höger sida om stigen precis där alskogen börjar.

2008-06-03 22:41:24


Fredrik Kronhamn     



Man kan förstärka ljudet genom en normalisering (höjning av amplituden). Brus och andra oönskade komponenter förstärks tyvärr också. Med ett filter (t ex en equalizer) kan man hjälpligt tona ned brus och andra störningar, men ofta tonar man samtidigt ned önskade frekvenskomponenter. Optimalt vore förstås ett filter som bara förstärker de frekvenskomponenter som ingår i ib. gransångarens sång :-)

Här finns en lista på kostnadsfria ljud-editorer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_audio_software#Rec...


2008-06-04 14:36:47


patrick axelsson     



Efter nu ha lyssnat igenom olika ljudfiler på iberisk gran (bla Pär Lydmarks inspelning av exemplaret från Busör) och hört det amundsöska exemplaret vid tre tillfällen har jag (och Lars Lundmark) svårt att höra någon överhängande likhet.
Det avvikande med amundöexet är en återkommande tvåstavighet/upprepning på en och samma återkommande ton, denna ton ligger inte som den iberiska verkar göra mot slutet utan återkommer som sagt jämnt fördelat i stroferna. Dessutom är sången på samma fågel utan "iberisktypisk" accelaration; istället har den en gransångares monotona rytm och och lätt sävliga tempo.
Trist att vara skeptiker men det är alltid lite spännande i sig med "avvikare" inom artgrupperna.

Har inte kunnat spela in den dock varför jag hoppas på din möjlighet Markus att få till förstärkningen av din inspelning :)
Underifrånbilder av Lars Lundmark skall kunna ses på svalan ikväll onsdag.
Patrik Axelsson

2008-06-04 18:20:43


Pär Lydmark     



En petitess i sammanhanget, men jag har inte spelat in någon iberisk gransångare i Busör (även om jag var där och lyssnade på den förra året), så den inspelning Patrick hänvisar till som gjord av mig måste vara någon annans inspelning. Tänkte bara förtydliga detta ifall någon letar efter nämnda inspelning någonstans. (Möjligen vidarebefordrade jag någon annans inspelning på något sätt, men det har jag isåfall glömt...)

2008-06-04 19:59:41


Fredrik Kronhamn     



http://drop.io/iberiskgran

Har nyss fått låna Schulze/Dingler's förträffliga VP-fågelljud (17 CD). Länkar in deras iberiska som referens.

2008-06-04 21:00:13


Johan Svedholm     



Här är inspelningen av Busör-fågeln (gjord av P-G Utterfors):

http://www.kustobsar.se/ljudfiler/iberiskgran.mp3

2008-06-04 23:15:44

 
Thomas Samuelsson     



Har inte testat alla gratisprogram för ljudredigering, men erfarenheten säger att verktygen inte är lika bra som betalprogrammen. Mitt förslag är att ladda en testversion av exempelvis Adobe Soundbooth CS3, den fungerar under 1 månad. Lämpliga åtgärder:

1. Använd EQ (högpassfilter) för att ta bort alla frekvenser under 1000 Hz. Då försvinner vindbrus, billjud mm.

2. Prova filter för brusreducering.

3. Använd Kompressor, typ 4:1, med autoförstärkning, så kanske det går att få fram något användbart. Även Normalisering kan hjälpa, eller att helt enkelt höja volymen.

2008-06-04 23:28:48



Svara på
detta inlägg