FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Padjelanta

Daniel Gustafsson     



Det har suttit papper på zoologen i vekcan med följande text:

"Fågelskådare sökes till Padjelanta. Sommaren 2008 ska vi arbeta med ytinventeringar, ringmärkning och studier av fjälluggla och stenfalk samt björktrast och kråka. (I början av maj observerades stora mängder lämmel i centrala Padjelanta).
Period: Början av juni - Juli/augusti
Kontakt: Christer G. Wiklund, Ekologi, SLU, Box 7072, 75007 Uppsala
Tel. 031-3670641, 0322-50452
e-mail: christer . g . wiklund @ ekol . slu . se [ta bort mellanslag]"

För allmän information till de som kan tänkas vara intersserade. Jag har mailat honom för att höra om det går att följa med för att samla löss.

2008-05-20 16:41:02


Daniel Gustafsson     



Jag kommer med allra största sannolikhet att vara där och hjälpa till i slutet av juni, början av juli, och Christer var oerhört intresserad av att få tag på mer folk, speciellt innan midsommar. Jag gav honom Hampus nummer, men vem som helst som vill upp och fånga stenfalk och inventera fjällugglor är välkommen på adresserna ovan. Enligt uppgift är det ett oerhört bra lämmelår i år, vilken betyder att det är en massa spännande att se.

Jag kommer ha med mig nät och stolpar för allmänfångst av småfågel i fjällen också, i mån av plats och tid. Är du det minsta intresserad så hör av dig till Christer. Han betalar inte lön, men däremot resor och uppehälle. Tåg (eller motsvarande) till Gällivare och vidare till en ort jag glöpmt namnet på, och helikopter därifrån.

2008-05-22 15:37:44


Daniel Gustafsson     



Christer söker nu folk till samma uppgift i år också. Förra året gav, rent skådarmässigt, en hel del i utbyte. För egen del kan nämnas smalnäbbad simsnäppa i sommardräkt, fjällabb, lappsparv, mosnäppa, jaktfalk, och alfågel, men jag vet att Hampus såg en hel del mer, och att en del andra visst såg berglärka också. Det går med andra ord lätt att kombinera skådande av vackra fåglar med medhjälpande i inventeringsarbete.

2009-05-14 21:11:39

 
Hampus Lybeck     



Jodå, jordugglor, spelande fjällripa, snösiska, områdets oss veterligen första pilgrimsfalk, ruvande småspov, sjungande ringtrast, häckande fjällvråk för att nämna några skojigheter förutom alla blåhakar, kungsörnar, smålommar, svärtor och rödvingetrastar. Vidare visade det sig när jag kom hem och kollade svalan att det hade hörts sjungande nordsångare vid en sjö mindre än en timmes promenad från stugan i Staloluokta (Sjön heter Kieddaure tror jag). Vi hann även med att skåda lite utanför Jokkmokk på vägen upp och hittade fyra lavskrikor och färsk orrspillning och när jag väntade på tåget hem i Murjek hördes en videsparv sjunga.

Jag är fortsatt osäker på om jag har möjlighet att följa med, men det här är en chans som inte bör missas! Om någon är i behov av att övertygas mer har jag ett par hundra fotografier att visa :)

2009-05-14 22:47:58



Svara på
detta inlägg