|
|
|
|
|
|
|
Strandpipare i Välen senaste veckan.
|
|
|
|
Uno Unger
|
|
Under senaste veckan har enligt Artportalen bl.a. Eva Åkesson, Hans Börjesson och undertecknad rapporterat upp till 7 mindre strandpipare (igår 1 ad och 6 juv) men inte en enda större strandpipare i Välen. Under samma period har andra observatörer rapporterat upp till 6 större strandpipare men inga mindre strandpipare på samma lokal. Jag tror att alla obsar avser mindre strandpipare. Vad tror ni som har rapporterat större strandpipare?
2012-07-25 15:39:00
|
|
|
|
Elon Wismén
|
|
Det är säkert ungfåglarna som ställer till det. Jag var där i morse och rapporterade ju 4 mindre, fast jag var slarvig och kollade inte karaktärerna på dem utan la in obsen helt slentrianmässigt utifrån att det ju "nästan alltid" är mindre man ser i Välen. Men jag gissade visst rätt. ;o) Det gäller alltså att nöta in karaktärerna på unga strandpipare i dessa dagar!
2012-07-25 17:40:37
|
|
|
|
Bert Olsson
|
|
Det är helt riktigt det som du skriver om dom Större strandpiparna,jag har själv varit på Välen i dag och kollat. Nu är dom ändrade till Mindre strandpipare.Tack Uno jag skall jag vara mera noga med mina obsar.
2012-07-25 18:52:01
|
|
|
|
Bert Olsson
|
|
Hej igen! Jag glömde att medela 3st var mina.
2012-07-28 18:01:48
|
|
|
|
|
|