FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Stor flock med steglits?

Jan Mogol     



I lördags (4/2) såg jag en flock om 45 steglitser vid Flatholmen, Torslandaviken. Det är en flock som räknas som ganska trevlig till antalet även på den numera ganska steglitsrika "schlätta i Skarabôrg". Jag kan inte steglitsens uppträdande i Göteborg, men har inbillat mig att steglitsen är/har varit ganska sparsam i uppträdandet längs (den här delen av) Västkusten. Har steglitsen ökat i antal under senare år? Och hur anmärkningsvärd är en flock om 45 steglitser i Göteborg?

2008-02-04 17:04:53


Kristoffer Nilsson     



Hej!

Jag skulle nog våga påstå att flockar av denna storlek är sällsynta i Gbg (åtminstone på senare år). Det sågs väl runt 60 ex. därute för någon vecka sedan så man kan nog gissa att det är en, med Gbg-mått mätt, stor flock som rör sig i Torslandavikenområdet sedan i höstas.

Som en parentes kan jag nämna att jag upplever steglitsen som en ganska sällsynt sträckart vid Smithska udden under höstarna. Där räknas omkring 20 ex. per höst! Må väl!

2008-02-04 19:19:28


Jan Mogol     



...och därmed ökade mina kunskaper om steglitsen i Göteborg.

Tack för svaret, Kristoffer!

2008-02-05 12:59:17


Daniel Gustafsson     



Var ungefär uppehåller de sig oftast? Muddret? Östsidan?

Jag har just fått tillåtelse att sätta upp nät kring Torslandaviken framöver, och skulle gärna vilja fånga in lite steglits eftersom jag inte har fått löss från dem än, så det vore trevligt att veta var de brukar hålla till...

2008-02-05 13:14:05


Daniel Gustafsson     



Det kommer troligen sitta nätstolpar med snören emellan kring en hög med frön nånstans på östra delen av muddret efter helgen. Vänligen ta inte bort dem. Fångst kommer, om vädret tillåter, ske på måndag morgon av mig och Stig. Kanske också på tisdag.

2008-02-06 09:11:52


Kerstin Martinsson     



Sven-Olof och jag gick idag förbi muddret och vidare till den östra sidan av Flatholmen, helt nära vattnet och Arendal. Där är ett stort område med kardborre som steglitsflocken födosöker i. Så här års ligger mycket av kardborren på marken så flocken var ibland helt osynlig. Vi hade tur som kunde komma så pass nära att det blev några bilder som vi lagt ut på Svalan. Kanske är det här de är lättast att fånga in?

2008-02-09 18:03:56


Daniel Gustafsson     



Jag och en kompis satte upp stolpar och la ut frön längs östsidan av muddret idag. Vi såg varken steglits eller vinterhämpligt under dagen, men la ut en massa frön på samma ställe, och förhoppningsvis lockas de dit... annars får jag väl flytta stolparna imorrn.

2008-02-09 21:12:14


Magnus Persson     



Gällande Vinterhämplingar.
Vi de tillfällen jag sett vinterhämplingarna på muddret, tycks de vid oro samla flocken i de låga träden strax utanför vallen i SÖ hörnet. Dagens flock på 16 individer födosökte på den sydligt bevuxna delen från mitten och österut. Vid födosökstillfället kom jag flocken riktigt nära ca. 25 [m], dock så stod min son vid bilen, parkerad närmst trädet och obsade från ca 8 [m] (trevligt avstånd). Gällande trädet, är det sannolikt för högt för dina fångstnät. Hoppas du lyckas!

2008-02-09 22:15:25

 
Daniel Gustafsson     



Jag fick se dem flyga över mig medan jag stod och strödde ut frön idag, så förhoppningsvis förstod de vad jag höll på med. Min matningsplats är längs östsidan av muddret, ungefär mitt på. Skulle någon se några fåglar --- oavsett art! --- där under den närmaste framtiden skulle jag uppskatta om detta meddelades i kommentaren på obsen.

2008-02-10 13:33:10



Svara på
detta inlägg