|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Näktergal i Bohuslän
|
|
|
|
|
Nils Abrahamsson
|
|
Pingstdagen och jag saknar fortf års-X på näktergal... (enbart sydnäktergal :o) ) Anledningen är att jag mestadels varit på ön (Ramsö vid Koster) hela maj. Under flera decennier har här sjungit 5 ofta 7-8 st på ett relativt begränsat område. 2006 inte en enda. Öch inte i år heller alltså. Av rapporterna att döma verkar den ju fortf hyfsat vanlig söderöver. På Svalan ser man att det brukar vara lite tunt i norra Bohuslän men det kan ju bero på dålig rapportering.
Hur skall man förstå detta? Problem i vinterkvarteren i södra Afrika? Varför drabbar det just "våra" Har dom stannat söderut? Eller fortsatt norröver? Ngn som har en fundering kring detta?
2007-05-27 18:15:54
|
|
|
|
|
|
Magnus Unger
|
|
Jag tror att beståndet på Hisingen varit stabilt de senaste åren, kanske Johan Svedholm kan redogöra för detta nogrannare då han är ansvarig för den arten i Rrk Göteborg.
2007-05-31 23:22:35
|
|
|
|
|
|
Johan Svedholm
|
|
Jovars, visst kan jag redogöra lite... Näktergalsbeståndet i hela Göteborgs rapportområde har närmast varit löjeväckande stabilt under de fyra år som vi publicerat antalsuppskattningar av sjungande fåglar:
2003: ca 100 ex 2004: ca 110 ex 2005: drygt 100 ex 2006: drygt 110 ex
MYCKET stabilt, som synes...
Har någon förändring skett i år då? Nope, hittills i år 103 ex rapporterade. Lejonparten av Göteborgsområdets näktergalningar huserar på Hisingen, där ca 70% av de sjungande fåglarna brukar återfinnas. Övriga kärnområden som brukar utkristallisera sig är: Norra skärgården, Södra skärgården, Säveåns dalgång samt området Välen-Stora ån. Ett litet trendbrott kan måhända utläsas i år, ovanligt många fåglar är nämligen rapporterade från Lärjeån med omgivningar. Nykolonisation eller förhöjd skådar- och rapporteringsfrekvens?
2007-06-01 19:16:23
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|