FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Vilda och tama ankor i Slottsskogen

Uno Unger     



Igår besökte jag Fågeldammen i Slottsskogen för att bl.a. kolla om stjärtand och snatterand var kvar, vilket de var. Det har väl knappast undgått någon fågelskådare i Göteborg att nämnda änder anses som vilda, och att de i sällskap med hundratals gräsänder anlänt till Slottsskogen nu under vintern för att ta för sig av utlagd mat.

På grund av fågelinfluensan talades det om att Slottskogens "tama" fåglar skulle tas inomhus och jag kunde igår konstatera att man faktiskt lyckats fånga in de flesta gässen (bl.a. stripgäss, snögäss och vitkindade gäss) från Fågeldammen, men ännu finns det kvar några "tama" sjöfåglar som är stäckta (en form av vingklippning, som gör fåglarna flygoförmögna).

Eftersom det ibland händer att man rapporterar en del av de "tama" andfåglarna till Svalan, har jag på olika sätt framfört vikten av att kolla om fåglarna är stäckta eller inte.

Som information till alla Slottsskogsskådare, som tycker det är svårt att skilja på stäckta och vilda fåglar, kan jag nämna att följande stäckta fåglar för tillfället finns kvar i Fågeldammen: Vitkindad gås 1 ex, gravand 3 ex, rostand 1 ex, vigg 2 hanar samt knipa 11 ex (4 hanar och 7 honor).

För första gången i vinter kunde jag igår konstatera att en vild kniphane och en vild vigghona hade "dykt upp" i Fågeldammen. Så länge vintervädret fortsätter finns det säkert chans att göra ytterligare intressanta upptäckter av änder, som söker sig till den mat och öppet vatten som dammarna i Slottsskogen kan erbjuda.

För tillfället berör jag inte de tama (stäckta) sjöfåglarna i Hjorthagsdammen, vilka är betydligt flera till både art och antal, och där finns även en del mystiska hybrider. Förutom en massa gräsänder har jag i vinter inte lyckats konstatera en enda vild sjöfågel där, men i höstas gjorde faktiskt 2 skedänder och en stjärtand ett kortare gästspel i den dammen.

2006-03-03 06:55:55

 
Uno Unger     



På förekommen anledning vill jag informera om att bl.a. ejdrar, knipor, brunänder, gravänder, roständer, ett par stjärtandhannar m.fl. parkänder i Hjorthagsdammen, Slottsskogen är stäckta (vingklippta) . Vid mina besök där i vinter har jag inte lyckats konstatera några andra vilda sjöfåglar än gräsänder, till skillnad från Fågeldammen vid Linnéplatsen, där en stjärtandhane och en snatterandhane har övervintrat.

Stäckta parkänder i Slottsskogen bör ej rapporteras till Svalan.

2006-04-01 11:25:58



Svara på
detta inlägg