FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustfoto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustfoto


Till
översikten
Favoritställen att fotografera på?

Johannes Tallroth     



Alla ni Göteborgare i Kustfoto, har ni några hopspots att rekomendera?

Inte just för månadens art eller liknande, utan i största allmänhet?
Själv har jag ett antal ställen i Skåne dit jag gärna åker för att fotografera, ställen där det ofta uppenbarar sig bra fotoläge. Det känns som att vissa ställen bara är som gjorda för fågelfotografering, på dessa ställen dyker det nästan alltid upp ett bra fotoläge på någon vanlig eller ovanlig art. Bra ställen att fotografera fågel är enligt mina erfarenheter inte alltid bra fågellokaler i övrigt om ni förstår vad jag menar.

Så, få nu höra vilka era favoritfotolokaler är!

2006-01-13 17:03:09


Björn Dellming     



Jag upplever Göteborg som ganska svårfotograferat. Men ibland uppenbarar sig hyfsade fotolägen på brudarebacken... småfåglar som rastar på backen och inte verkar bry sig om att man nästan trampar på dem. En svinkall morgon för några år sen försökte jag fota en lappsparv där, men den hoppade bara närmare och närmare mig hela tiden så jag flyttade tillbaka tuben gång på gång för att få den på lagom avstånd. Till slut stod jag still och tänkte se om den kunde komma såpass nära att jag kunde plåta den utan tub. som närmast var den ca 1 meter från stativbenet :)

Andra bra fotoställen kan vara säveåns mynning om man t.ex vill ha flyktbilder på änder som ju helst följer ån ut till älven. De passerar då ofta på rätt så bra håll.

På sensommaren kan galterö vara bra för vadare... främst för de arktishäckande arternas ungfåglar som inte verkar ha en aning om vad en människa är.

Flyktbilder på vadare kan ibland ges på hönö om de kommer i strandlinjen, men oftast går de lite för långt ut...

Var plåtar du i skåne då?

2006-01-13 20:18:40

 
Johannes Tallroth     



Tack för tipsen Björn!

I Skåne är mina favoritlokaler för fotografering b.la Näsbyholm, där man nästan alltid, året runt, med lite tålamod kan får i princip hur bra bilder på rovfåglar som helst. Åtlar i området drar till sig stora mängder rovfågel till hela området. Ofta räcker det att sitta i bilen i kanten av den lilla grusvägen, och så kommer rovfåglarna snällt förbiglidande i ögonhöjd....

I Vadartider är Abbekås (Sydkusten) svårslaget, terrängen gör att vadarna ofta är ganska utspridda och att det ofta är mycket lätt att smyga sig på dem utan att skrämma bor dem. Även här kan lite tålamod och "krypteknik" resultera i otoliga närbilder. (Ljuset är dock svårt på em/kväll så jag väntar fortfarande på den där riktigta pangbilden...)


Här i Göteborg så är ju slottskogen ett eldorado om man vill plåta mås, lite fusk kanske, men bra möjligheter till bra bilder.

På våren är V.Begravningsplatsens och framförallt den stig som går i "skogen" i östligaste kanten (Stigen går i Nord-Sydlig riktning nästan paralellt med Svalebogatan)
Ett av mina absoluta favoritställen. Bergknallarna gör att man kan komma upp i "trädkronehöjd" och när det är mycket fågel i rörelse i exempelvis Maj, är det bara att sätta sig på läämplig plats och så kommer sångare, flugsnappare och annat förbihoppandes på väldigt nära håll.
En riktigt Hotspot!



2006-01-14 16:23:57



Svara på
detta inlägg