FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Rekorstor sångsvanskull?

Uno Unger     



Vid besök ute på Arendalsudden på juldagen kom 10 sångsvanar och landade på en gräsyta på NV-delen, där de började beta av det fortfarande fräscha gräset. Det anmärkningsvärda med flocken var att den bestod av 1 par med inte mindre än 8 ungfåglar. Jag tror aldrig jag sett en sådan stor kull tidigare.

Har någon av Forumets läsare sett någon kull med så många ungar tidigare? Är det känt om sångsvanar adopterar andras ungar?

En bild på kullen har lagts ut på Svalans bildgalleri.

2005-12-26 01:31:45


Jonas Grahn     



Enligt mina anteckningar har jag bara sett två lika stora kullar någonsin:
19860921 : Sjötorpasjön, Falköping
19950614 : Sjötorpasjön, Falköping

Den ena gällde alltså en familj på hösten, den andra en ganska nykläckt kull. Jag är däremot tveksam till om det är samma par fastän lokalen är lika.

Enligt BWP (vol 1, finsk referens) är bara 6% av kullarna på 7 ägg och de nämner inga 8-kullar alls. Det verkar väl inte heller helt omöjligt att de skulle kunna "adoptera" en unge sent på säsongen.

Jonas

2006-01-04 21:37:30


Magnus Unger     



Med tanke på att BWP:s referens endast gällde 31 kullar känns det troligt att 8 äggs kullar inte alls vore omöjligt, framförallt eftersom det var så mycket som 6% som var 7 äggs.

Detta kan jämföras med knölsvanen som kan få ända upp till 11 ägg i en kull enligt BWP. Där var det 7 % som lade 9 ägg och 2% 10 ägg.

Troligen borde det således rent statistiskt finnas både 8 och 9 äggskullar hos sångsvan med någon enstaka procent per styck.

2006-01-05 23:00:45


ingemar johansson     



Hej!

Vid knölsvansinventeringen i södra älvsborg län 1977/78
fanns ett par med veckogamla ungar till antalet 13 vid spikön, Trollhättan. Här kan det möjligen röra sig om adoption i samband med ev revirstrider.

I övrigt håller jag med Magnus i den statistika analysen.
äggantalet torde också ha samband med honans "fettstatus"
De ovan relaterade knölsvansparet hade obegränsat med mat under hela våren då de höll till invid den kommunala mycket genrösa andfågelmatningen under vårvintern ända fram till mitten av april.
påverkas inte Tranornas häckningsframgång av överflödet vi Hornborgasjön?

Hälsningar

Ingemar JOhansson

2006-01-11 00:40:35


Jonas Grahn     



Knölsvan och sångsvan är båda vita, men i övrigt är de inte speciellt lika. De ekologiska skillnaderna mellan knölsvan och sångsvan kanske innebär att 8--9 ägg är max för den senare, medan knölsvan (sällsynt) kan ha över 10--11 ungar. (Jag verkar aldrig ha sett mer än 9.) Jämför också hur snabbt sångsvanarna blir flygga jämfört med knölsvanarna. Adoption är jag tveksam till, men kanske boparasitism. Knölsvan häckar ju ibland kolonivis.

2006-01-18 22:40:17

 
Jonas Grahn     



Diskussionen om sångsvanens kullstorlek är väl utagerad, men lite "hårda" data kanske ändå intresserar nån... Jag roade mej med att sammanställa fördelningen av ungantal på Falbygden 1986--2005 (egna data):

För flygga kullar (sept--jan, n=84 kullar, dels de bofasta, dels under flyttningen):

1 juv - 19 kullar
2 - 15
3 - 11
4 - 16
5 - 14
6 - 8
7 - 0
8 - 1

För små ungar (pulli och icke flygga juv, maj--juli) på häckningslokaler (n=49 kullar):

1 pullus - 2 kullar
2 - 1
3 - 6
4 - 12
5 - 14
6 - 11
7 - 2
8 - 1


2006-01-21 18:24:50



Svara på
detta inlägg