FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Spelflygande kattuggla

Pär Lydmark     



Hej!

Igår när jag passerade Slottsskogen vid 17:45-tiden hörde jag en spelande kattuggla vid Lilla dammen. Efter ett par strofer lyckades jag lokalisera ugglan i det svaga ljuset, sittandes ca fem meter upp i ett träd. Jag stod under trädet och tittade på den några minuter (och fick lite konstiga blickar från förbipasserande människor). Sedan lyfte ugglan, mitt i paus-delen av en strof, gjorde en böj runt trädet och flög rakt över huvudet på mig samtidigt som den körde andra halvan av spellätet. Riktigt läckert! Några sekunder senare drog den ytterligare ett spelläte i flykten innan den landade i ett nytt träd längre bort och fortsatte spela därifrån.

Jag blev lite paff över att den spelade medan den flög. Jag har fått för mig att kattugglor bara spelar medan de sitter. Å andra sidan kan jag inte minnas att jag sett någon kattuggla medan den spelat tidigare, så underlaget för den slutsatsen var ju inte mycket att hänga i granen.

Är det någon annan med fler se-obsar av spelande kattugglor som vet hur vanligt det är att de spelar i flykten?

2005-12-10 21:15:57

 
Johannes Tallroth     



Vid Ystads soptipp finns en "mindre skog" där det är gott om kattuggla. För något år sedan hade jag en otrolig kväll där, det var en oerhörd fart på kattugglorna, och 4-5 hannar spelade i kapp!
Vid detta tillfälle observerade jag hur dessa ugglor vid upprepade tillfällen spelade i flykten, bland annat kom en individ vid ett tillfälle glidande knappt 2 meter över mitt huvud medan den spelade för fullt!
Jag minns att det nästan var öronbedövande!

2005-12-10 22:03:25



Svara på
detta inlägg