FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Pärlugglor i närheten?

Daniel Tingdahl     



Jag har roat mig med att kolla på Svalan om det borde vara dags för Pärlugglorna att ropa. Det verkar vara så i många delar av landet, men från Göteborgstrakten / Västergötland verkar den vara en stor raritet, att döma av rapporteringen. Är det så i år, eller är det ont om skådare som kollar / rapporterar ugglor häromkring just nu? Eller har ugglorna helt enkelt inte börjat här än?

2014-02-19 22:42:28


Martin Oomen     



Hej Daniel
Pärlugglan har nog aldrig varit speciellt vanlig i Göteborgsområdet men det fanns garanterat fler av dem på 70- och 80-talet, ffa i Härrydaskogarna. Framtill 2010 så hördes det nästan årligen någon enstaka spelande pärluggla. De göteborgare som under 2000-talet ville höra arten kunde göra det vid Issjöarna i Landvetter där pärluggla hördes spela varje år mellan 2004 - 2010. Sedan den ugglan tystnade så har det inte hörts några revirhävdande ugglor Göteborgstrakten. Tyvärr verkar det även bli glesare med pärlugglor i våra närområden såsom Bohuslän, Västergötland och Halland.. Har tyvärr inget bra svar vad detta beror på men det är säkert en kombination av många saker.
Annars är det perfekt tid att lyssna efter ugglor nu, bara vi kunde få några stilla kvällar/nätter...

/Martin

2014-02-23 21:14:58


Magnus Lundström     



Det finns nog en del lokaler som sällan besöks som skulle kunna hysa någon uggla. Runtomkring Hindås exempelvis. Andra lokaler hyfsat nära Göteborg som kan vara värt ett besök är väl Svartedalen, Risveden, Verleskogen i Ale och Ugglemossen i Hyssna. God tur!


2014-03-06 21:20:53


Josua Smedberg     



Har en vän som hävdade att det hoade pärluggla flitigt i området kring St Lundby K:a i Gråbo under förra våren, men jag har inte själv varit där och hört den så jag kan inte bekräfta något. Kanske något jag borde kolla upp denna vår!

2014-03-07 09:32:31


Erik Wallentin     



Nere i Småland (Jönköpingstrakten) rapporteras det ganska bra med ropande pärlugglor nu, så ut och lyssna!

2014-03-07 11:19:43


Magnus Lundström     



Jag menar naturligtvis Uttermossen-Gropabergen i Hyssna längs Hyssnaleden inte Ugglemossen. Blandade ihop det med Ugglemossen i Knipeflågsbergen som för den delen nog också sällan besöks nattetid. Det sitter ju en del uggleholkar i området.

2014-03-07 12:10:07


Björn Dellming     



Ibland undrar jag om det inte kan vara bekymmersamt med ugglelyssning i våra kustnära skogar just för att det blåser hårt eller regnar så ofta här. Dessutom är det ju sällan man hinner eller orkar ge sig ut en eventuell, fin vardagsnatt, utan nattinsatserna blir på helgerna i bästa fall. I Svartedalen finns det ett antal uggleholkar uppsatta, men pärluggla är definitivt en rarris... Nästan lättare att stöta på under sträcket i oktober.

2014-03-20 09:13:26


Martin Oomen     



Det är inte bara i Svartedalen som pärlan är en rarris! I hela Bohuslän verkar pärlugglan vara en stor raritet numera, hittills i år har inte en enda uggla hörts! Så antingen tycker merparten av Bohusläns skådare inte att det är någon höjdare att åka runt och lyssna efter ugglor, alternativt så är pärlugglan på allmän tillbakagång i kombination med smågnagarbrist i skogarna. Sistnämnda alternativ är väl mest troligt.. Den nyutkomna boken "Fåglarna i Sverige" anger siffran 85 spelande/häckningar i Bohuslän. Detta är visserligen framräknad med diverse schabloner, men jag tycker ändå antalet låter helt galet!

2014-03-20 21:19:24


Hans Börjesson     



För den som är sugen på ugglor kan det nog löna sig att ge sig ut på fredag/lördag kväll denna vecka. Ser ut att bli relativt vindstilla enligt smhi. Igår kväll var det lugnt på vindfronten och genast hörde jag kattuggla på Uppegårdsvägen i Grimmered.

2014-03-27 10:15:14


Daniel Tingdahl     



Är det fortfarande läge att leta pärlugglor? Eller har de tystnat för säsongen? Kanske dags för lappuggla i stället:) ??

2014-03-27 19:51:53


Hans Börjesson     



Gott om rapporterade pärlugglor senaste dagarna på svalan så än är det inte försent även om "prime time" kanske har passerats.

2014-03-27 20:26:20


jens larsson     



Hej..kan inget om fåglar förutom att dom har fjädrar och flyger , dom flesta iaf...nu ör det som så att jag hör nått ,som jag vill tro, är en uggla som "hoar"..låter som att det är i dungen mellan moängsvägen och segelstaden... har ett halvdåligt telefonljudklipp om nån vill flrsöka identifiera fågelen så kan jag maila det..mvh jens


2014-05-19 23:54:21


jens larsson     



I gråbo...ska tillägga kanske. .


2014-05-19 23:55:32

 
Ola Bäckman     



Hej Jens! Skicka det till backman.ola@gmail.com så ska vi se om det går att identifiera. :-)

Mvh/ Ola

2014-05-20 16:55:17



Svara på
detta inlägg