FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Foto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Foto


Till
översikten
Egoistiska fågelfotografer!

Per Gajemo     



Åkte ut till Getteröns naturum för några dagar sedan för att förhoppningsvis få se brunsångaren som hade upptäckts dagen innan. Förhoppningen var även att få någon bild också även om arten inte är känd för att vara särskilt samarbetsvillig! Väl ute med både kikare och kamera redo hade fågeln precis återupptäckts och ett tiotal skådare bevakade fågeln. Brunsångaren flög kort därefter iväg österut längs med reningsverkskanalen och samtidigt sticker en utav de fotograferande skådarna ensam iväg i vad som närmast kan liknas vid en språngmarsch. Denne fotograf lyckades med sitt egoistiska uppdrag, d v s brunsångaren fastnade på sensorn. Att det fanns andra fågelskådande fotografer som också ville ha en chans fanns uppenbarligen inte på fågelfotografens agenda!
Mycket stolt, och efter lyckat uppdrag, visar därefter fotografen upp "fångsten" på displayen för de övriga skådarna som förstås inte hann med i utbrytningen.
Var fanns ödmjukheten och respekten för övriga skådare och inte minst för brunsångaren själv?
Den mycket sällsynta fågeln försvann förstås därefter till andra sidan utav kanalen där den hördes locka av och till.
Ytterligare en fågelfotograf uppträdde tveksamt när han senare lyckades få skotthåll på fågeln. Undertecknad hade givetvis i det läget på något sätt signalerat andra skådare/fågelfotografer om "fyndet". När undertecknad och några till upptäcker fotografen och hans möjligheter till bilder närmar vi oss försiktigt men stannar ca 7-8 meter bakom och frågar honom om han ser fågeln. Han svarar då klart irriterat att han såg fågeln nyss men att den förflyttade sig bortåt när vi närmade oss.
Frågan är varför dessa två fågelfotografer anser sig ha ensamrätt till nämnda raritet?
Detta uppträdande skapar bara onödiga motsättningar mellan oss fågelskådare och fågelfotografer. En klar skärpning hos vissa efterlyses härmed!
Ps. Brunsångaren skrämdes inte alls utav oss andra utan höll till i undervegetationen framför sistnämnda fågelfotograf ända tills åtminstone undertecknad gav upp en halvtimma senare! Ds.

Per Gajemo i Varberg
www.persbilder.se


2012-01-19 11:23:40


Jörgen Grahn     



Det låter oförskämt baserat på din beskrivning ... men jag kan inte låta bli att tycka att det är ganska milda övertramp jämfört med mycket annat. Fågeln lär inte tagit så mycket skada i det här fallet, om den bara behövde röra sig längre bort inom samma biotop.

Slagugglan S om Skövde hade det nog värre. (Antar jag. Har inte själv varit där.)

2012-01-19 22:42:31


Magnus Lundström     



Här handlar det nog inte om fågeln utan om bristande respekt mot övriga fågelintresserade på plats.

2012-01-20 12:11:56


Jörgen Grahn     



Just det -- min reflektion var att det var ett milt övertramp jämfört med mycket annat.

2012-01-21 09:48:05


Per Gajemo     



En utbrytning från oss andra i språngmarsch har jag svårt för att kalla milt övertramp. Måhända har jag inte varit med om så många övertramp, tack och lov i så fall!
Min reaktion bottnar i min egen inställning som klart och tydligt tar avstånd från dylikt.
En skärpning är fortfarande på sin plats, ingen vill drabbas av detta i fält antar jag.

2012-01-21 15:49:04

 
Jörgen Grahn     



Jag får nog förtydliga mig (igen). Jag kallade inte detta ett "milt övertramp" utan "ganska milda övertramp jämfört med mycket annat". Håller förstås med om att det behövs skärpning.

2012-01-22 23:21:08



Svara på
detta inlägg