FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Leta tallbit

Jan-Åke Noresson     



Riktigt kul
att tallbit hördes mellan Härlanda tjärn och Östra Sjukhuset igår (måndag 6 dec). Det var länge sen sist. Men jag blir inte klok på vilket skogsområde som avses. Väster om Ronald McDonalds hus, som finns på adressen Smörslottsgatan 3 ,ser jag bara bostadsområden på kartan. Var det möjligen ifrån skogsbården rakt norr om Ronald McDonalds hus den hördes ( i riktning Ö sjukhuset)?

Vet någon var i stan det finns gott om rönnbär, om man vill leta tallbit? Östra sjukhuset? På Spåntoget finns ju en stilig rönn vid busskuren, men finns där fler? Och finns det några andra rönnbärsrika områden/ hot spots för tallbit?
Vid stigen upp från Gruvgatan, där tallbitar brukade sitta vid förra invasionen, hittade jag just inga rönnbär alls, när jag kollade häromdan.


2010-12-07 13:09:25


Freddy Persson     



Hej jag är intresserad av att följa med att leta Tallbit men har inget körkort/bil men hänger gärna på att försöka leta efter Tallbit. Skall kontakta en polare som kanske vet ett antal bra ställen att leta på. Så vill du ha ett par extra ögon med dig så hör av dig.
/Freddy Persson 0736-720759

2010-12-07 18:20:25


Jörgen Grahn     



Rönnbär -- jag skulle bli mycket förvånad om det fanns såna kvar. De få som var tog slut väldigt fort när trastarna kom ner, och sidensvansarna fick äta nypon och diverse prydnadsbär.

Chansen kan vara större att hitta oxlar med bär kvar; jag såg någon i helgen. Oxelbären är hårdare och ratas i ganska hög grad av trastarna, men tallbitarna verkar tycka dom är okej.

2010-12-07 20:15:58


Johan Svedholm     



Hej Jan-Åke!

Jag vet inte vilken karta du tittat på, men såvitt jag vet ligger Ronald McDonald hus på adressen Vitaminvägen 10. Väster härom finns ett skogsområde som fortsätter västerut till Torpagatan och som söderut hänger ihop med Stabbeparken (där gissningvis samma tallbit/-ar tycks ha hörts i samma veva som jag hörde min/-a). Norr om Ronald McDonald hus (mellan detta och barnkliniken) finns däremot ingen skog?

2010-12-08 08:35:33


Freddy Persson     



Nu åker jag ut för att leta Tallbit. Håll tummarna.
Ni kan nå mig på 0736-720759
/Freddy

2010-12-08 10:31:34


Freddy Persson     



Bakom RM huset så hörde jag 1 Tallbit men fick ingen syn på den.
Därimot så fick jag snygga bilder på Dubbeltrast och Björktrast. Så en trevlig tur helt enkelt. / Freddy

2010-12-08 13:23:27

 
Jan-Åke Noresson     



Snyggt jobbat Freddy!
Jag får uppsöka Ronald Mc Donalds hus nästa gång - på rätt adress. Via www.hitta.se hittade jag bara adressen Smörslottsgatan 3. Nu vet jag var det lönar sig att leta. Kul att minst en tallbit är kvar i området.

2010-12-08 21:08:23



Svara på
detta inlägg