FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Vit stork - Lindome lördag 1 maj!

Dag Aurell     



Min granne - mycket trovärdig- såg kl 11.30 en vit stork
längs gamla vägen norr om Lindome station. Fick reda på obsen idag söndag på efm. Kan ju vara spännande att "kolla upp". Mvh Dag Aurell

2010-05-02 19:53:29


Stina Thelander     



Och om ni ändå är där och kollar så kan ni väl kolla om det verkar vara någon brun kärrhök som tänker häcka i Sagsjön och vill bli rapporterad med Atlaskriterier för att få vara med i årets kärrhöksinventering.

2010-05-03 08:15:46


Magnus Rahm     



Körde en sväng i området i förmiddags utan att hitta något. Vet du mer exakt var din granne ska ha sett storken, Dag? Norr om stationen tyckte jag inte att det fanns några lämpliga platser alls. Söder om, däremot, var det inte så svårt att tänka sig att en stork skulle promenera omkring.

Stina, finns det några vettiga platser att spana av Sagsjön ifrån? Sjön är ju omringad grustag och kriminalvårdsanstalter...

2010-05-03 14:02:18


Stina Thelander     



Näe, jag vet inte hur man kan få någon överblick.
Jag har försökt genom åren, men inte lyckats.

I morse försökte jag först från parkeringen vid Sagsjö armatur, men det är inte mycket man ser av fri vattenyta därifrån. Sedan gick jag cykelbanan norrut och på vissa ställen ser man en bit av de närmsta vattenytorna.
Men trafiken är öronbedövande så lövsångarna hade väldigt besvär att göra sig hörda. Därefter gick jag över bron mot fångvårdsanstalten Och på bron ser man två vattenytor en på var sida järnvägen. Sedan gick jag mot kriminalvårdsanstalten, men vände för skyltarna är väldigt stränga. Det fantastiska är att en bit på den sidan hörs inte motorvägen.

Fem grågäss och ett par gräsänder var allt jag såg på vattnet. Massor lövsångare och björktrastar fanns det. Inga kärrhökar var uppe och flög. Och ingen stork såg jag.
Jag hade ingen tub idag. Kanske ser man en del med tub från bron.

Vet inte om det är möjligt att få överblick från Sabema (som väl heter något annat nu). För ett par år sedan (vid Atlasinventeringen) var jag inne där för att kolla backsvalekolonierna och jag tror inte jag såg så mycket sjö då heller. Det är lite klurigt att komma in på området. Man blir utrustad med hjälm och ”självlysande” väst.



2010-05-03 17:36:10


Elon Wismén     



Nu börjar ämnet dra iväg, men angående Sagsjön: det går inte att närma sig sjön österifrån? Det är visserligen en industri där, men någonstans i närheten måste man väl kunna ta sig fram genom terrängen?

Förra sommaren försökte jag nattlyssna lite från gångbanan på västra sidan men det var inte lätt ens framåt morgontimmarna. Det kanske bara är att ge upp skådning vid den sjön? Synd bara för det kan ju sitta massor av rara saker i de vassarna.

2010-05-03 18:30:45

 
Dag Aurell     



Magnus, han körde av vid Lindome och körde till en bondgård norrut. Där hade dom ett s k "kosläpp". Tror det var en artikel om detta i GP. Mer vet jag inte och grannen är bortrest. mvh Dag

2010-05-04 10:00:52



Svara på
detta inlägg