FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Havsörn utanför Hönö

Stig Ingemar Olsson     



Jag var ute på Hönö idag tisdag 9.03.2010 kl 10.30-12.30 och besökte udden norr om Kråkudden och tittade på fåglar.
Jag har hållit med fågelskådning, sedan sommaren förra året, och håller på att lära mig fåglar i Göteborgstrakten.
Vädret var underbart och jag såg ca 40 ejdrar (hanar och honor) och ca 20 Knipor (hanar och honor) ute i vattnet.
När jag spanade mot NV mot en lång ö på ca 800 m avstång blev jag mycket glad och intresserad.
En havsörn enligt min bedömning står och tittar på toppen på ön. Jag hade god tid att studera den, eftersom den stod stilla och spejade. Min bedömning i efterhand blev att jag troligen hade iaktagit den under mer än 20 minuter. Ganska nära fanns först en kråka, som irriterade den så den flög ett par meter. Efter en stund kom en kråka till och störde den så den flög en liten bit till. Tyvärr till framsidan på ön så jag inte mer kunde se den.
Jag bedömde att storleken var större än 2 kråkor, men inte lika stor som 3 kråkor. Min uppskrivna iaktagelse var att det var brun med typiskt kraftigt örnnäbb mycket kraftigare än vad t. ex. ormvråken har. Jag såg den först på ryggen och den hade liksom ett mörkt V likt hängsle från "axlarna mot stjärten" med ljusa fjädrar på nacken och utåt vingarna. Bröstet var ganska ljust medan underkroppen var brun. När den bredde ut vingarna och flög ett par meter undan kråkorna såg man de mäktiga breda vingarna ett kort ögonblick.
Min fråga efter denna beskrivning blir om det var en ung havsörn jag såg. Jag skall sätta mig och titta i fågelböcker.
Jag har aldrig sett en havsörn i frihet och avståndet var mycket långt bort. Det jag kunde se var den mycket kraftiga örnnäbben, som man ser i Brutus Östlings örnböcker.
Tacksam för bekräftelse på om det var en havsörn jag såg.
Hälsningar
Ingemar Olsson

2010-03-09 15:29:20


Ola Bäckman     



Jag vågar med all säkerhet bekräfta att det var en havsörn du såg. Allt stämmer med din utmärkta beskrivning. Det har ju dessutom setts havsörn där vid många tillfällen i vinter.

Vad gäller ålder vågar jag inte säga alltför mycket men enligt din beskrivning skulle det väl kunna röra sig om en yngre örn i tredje vinterdräkt? Kan dock för lite om de olika dräkterna för att vara säker på om det stämmer/räcker för att säga det.

Mvh/ Ola

2010-03-09 16:16:17


Eiwe Abrahamsson     



Jag var själv ute på Amundön idag. Satt på berget efter första badviken, i västläge ut mot Askimsfjorden.
En hel del Ejder, småskrak, storskarv m.m.
Strax efter lunch observerar jag något större närma sig.
En Havsörn kommer sydost ifrån, fångar upp den med tuben strax efter Torholmen, den med båken på, följer den sedan i flykten tills den landar högst upp på en liten holme. Denna ö ligger mitt i fjorden, riktningen är mot Donsö. Observerar sedan örnen i ca. halvtimme, sittandes på samma plats. En hel del trutar dyker och försöker jaga bort den. Strax efter kl. 13 packar jag ihop, då sitter Havsörnen fortfarande kvar.
En mycket trevlig observation i ett fantastiskt väder.
Mvh Eiwe

2010-03-09 16:57:03

 
Nils Abrahamsson     



Jag kan bekräfta din gissning. Jag och Birger Kaiser var ute vid vindskyddet (bytte gångjärn) idag och vi såg den oxå. Vi kom vid 10:30-tiden och då satt den där. Den lyfte 11:35 och flög söderut, precis över vindskydden :-) Och jo, det var en ung havsörn.

2010-03-09 17:45:30



Svara på
detta inlägg