FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Skat-flockar !

Peter Strandvik     



Som de flesta skådare säkert noterat, kan man ibland stöta på store ansamlingar av skator.

Skator har ett spännande familjeliv, och tidvis ett tufft leverne.

Jag (och Stig Fredriksson, o säkert fler) har studerat dessa mänsklighetens följselagare ur olika aspekter.
Bland annat flockbildningarna.

Skatorna håller ihop i sin familj, med årets kull, längre än flera andra arter, ända in i oktober.
Från denna tidpunkt ungefär, kan man börja se större ansamlingar på nattkvist (liksom kajor, kråkar, korpar tex), säkert som ett skydd ur predationshänseende.

Sen finns det också skatflockar om sommaren, men detta är “tonårs-skator”, som inte fått egna revir ännu, o dessa flockar har kanske max 20 individer / flock

I förra veckan så tror jag att jag räknade den största flock jag sett hittills, när de nattande skatorna lämnade sitt täta videsnår, ute i Nordre älvs vass, vid Sävholmen, Gullö, Hisingen.
Sammanlagt 92 skator flög ur buskarna under ca 15 min på morgonen 7.20-7.35 ungefär.

Vid en sökning på svalan, står sig min flock dock inte i konkurrensen !
103 skator (minst), räknades exempelvis vid Hammarkulletorget i Angered 3 feb i år ! (Anders Malmsten)
Och årets rekord (hittills)! är 150 resp 169 skator i Visby, på Gotland 8 feb, resp 3 jan.
Fler än 200 skator ! finns noterade ifrån fyra lokaler I Sverige,(under olika år), med toppnoteringen på 525 ex 1 feb 1976 !

Det skulle vara intressant att höra ifall fler skådare kan räkna övernattande skator i vinter, som en utmaning tror jag nog att de större skatflockarna finns vid mindre samhällen, och att städerna oftare kanske har 20-50 skator/flock ????

Motbevisa mig gärna !

Peter S

2009-10-19 18:47:27


Aimon Niklasson     



När jag tidigare bodde på Soldatängen i Sävedalen var det ofta stora samlingar av skator i dalen vid Wallhamra(skola) vissa år säkert mer än 100 varför det kan vara ett ställe att kontrollera för någon hugad.. Alla samlades i samma buskage som byttes alteftersom dom sågades ner (föryngrades) Tror jag försökte något år fotografera dom med blixt för att kunna räkna dom då det vita blänker i natten...

2009-10-19 20:04:36


Lars Gustafsson     



Sävholmen har sedan många år lockat till sig skator för övernattning. Mitt rekord har legat på drygt 50 skator tills i morse då minst 102 skator drog in mot Ytterby vid 8-tiden på morgonen. Då fanns det säkert några kvar i videbuskagen.

2009-11-16 10:38:17


Peter Strandvik     



Årets ansamling av skator nattetid på Sävholmen verkar vara betydligt större än förra årets.

I morse räknades 175 skator, varav huvuddelen flög mot Ytterby 7.40-7.50. Ett trettital flög söderut, och jag kan ha missat ytterligare några(?) som isåfall oxå flugit söderut.

Aimon, jag har letat efter Wallhamra-skatorna, men inte hittat några, kan du ge en hint om var de brukade hålla till??

Peter S

2010-11-16 09:04:57

 
Aimon Niklasson     



Hej
Flyttade för 5 år sedan så det kan ju hända dom gjort det oxå men under de 25 år som jag bodde där satt dom i de låga buskage som fanns vissa år på sluttningen mitt för Oxledsskolan och norr om dammen och när dessa föryngrades flyttade dom oftast till buskagen längs vägen som går uppför backen precis norr om samma skola. Dom fanns där i många år och jag cyklade ofta hem denna väg efter sena kvällar på jobb eller jourpass.
Så just nu vet jag inte var dom tar sin "pica"lur, men det är ett intressant fenomen bland en fågelgrupp som även vetenskapen nu börjar förstå intelligensnivån på.

2010-11-17 09:15:56



Svara på
detta inlägg