FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Lira? som följde med Hönöfärjan

Martin Alexandersson     



Farsan jobbar på färjorna som åker Hönö->lilla varholmen. I söndags runt 16-tiden hade han en brun smalvingad, spetsiga vingar som gled med fäljan över till lilla varholmen. Det som jag inte får att gå ihop är resten av beskrivningen riktigt. Den var alltså typ grålirebrun i grundfärg hela fågeln (fågeln var inte fläckig utan jämnfärgad)(undersida vingar sågs ej). Dock var det som att fågeln hade något mörkare vingkanter runt om (1cm kanske som han beskrev det) samt att den hade ljus övergump med 5-10cm kanske? fågeln var mås/trutstor. Väl framme vid varholmen snappade den någon föda vid ytan och gled vidare. Min tanke var någon form av lira men får inte ihop det riktigt.

Farsan är gammal yrkesfiskare och har sett många tärnor, trutar, stormfåglar, havssulor, labbar, alkor mm.. utan att vara fågelskådare för det och det stämde inte in på det han hade sett tidigare men har sett några av mina bilder på liror och tyckte formen stämde bra då det var en smäcker fågel med smala vingar och smal kropp (ej tärna). Något förslag vad han kan ha sett?

Den ljusa gumpen tänkte mig mot kustlabb men då fågeln är jämnfärgad stämmer inte det heller.. och beskrivning av flyktsätt att den kajkade bakom färjan utan att slå med vingarna påminner ju om lira...

2009-09-15 12:43:01


Peter Backman     



Låter väl inte helt ömöjligt att den kan ha varit en Gulnäbbad lira. Brun ovansida, ljus övergump samt svart bård på vingundersidorna är alla bra karaktärer för denna art.

/Peter

2009-09-15 18:51:27


Nils Abrahamsson     



Hej Martin
jag tycker du skall ge farsan en tjänste-kamera :-)
/nisse

2009-09-15 18:53:53


Björn Dellming     



Och han är helt meganhundra på att det inte var en ung trut? 1k gråtrut av rasen argenteus ska väl kunna ge ett enfärgat, mörkbrunt intryck? Spräckliga förvisso om man ser dem bra, men hur bra såg han fågeln?

Och ja, en tjänstekamera hade inte varit fel! :)

2009-09-15 19:51:00


Martin Alexandersson     



Ja en tjänste-kamera borde finnas ombord på varje färja,typ en systemkamera med ett 500mm tele ;) Skall kolla om de har någon kamera som man kan visa hur den fungerar om inte annat.

Jag tror man kan utesluta trut/mås, dels har han sett hundratusentals via yrkesfisket och dels såg han fågeln på under 50m håll när den var uppe jämsides med hytten.

Tror inte man kommer hela vägen med denna obsen tyvärr, men det kan vara en bra grej alltså att i dåliga väder även spana efter färjan när man åker hem.

Är det några liror eller lirliknande arter som har större benägenhet att följa fartyg än andra?

2009-09-15 21:59:51


Peter Backman     



Har själv sett ett antal hundra Gulnäbbade följa fiskebåtar
i Medelhavet.
Vet även i Sverige då ett par obsar av Balearisk lira gjorts väldigt nära båtar, vet ej om de följt efter.
Känns som det inte är helt ovanligt beteènde hos lirorna


2009-09-15 22:24:52


Nils Abrahamsson     



Stormfåglar gör ju oxå så. Men det verkar ju inte så lätt att få den till en sån även om man föreställer sig en mörk sådan... Och dom känner han väl till då, antar jag.

2009-09-16 09:04:29

 
Martin Alexandersson     



Just stormfågel kan nog uteslutas när jag frågade om det var samma bruna färg på huvudet som på kroppen och där sa han ja (förutom att han sett åtskilliga tusen sådana i 'fält'). Han såg inte undersidan så bra så kanske en balearisk eller gulnäbbad då? Det låter 'rimligt' men ändå stämmer inte den stora ljusa fläcken på övergumpen. Peter varierar den ljusa kanten på övergumpen (är det spetsen på större stjärttäckarna som är vita?) på gulnäbbad så den kan vara säg minst 5 cm bred eller kanske mer (upp mot 10cm)?

2009-09-16 12:22:11



Svara på
detta inlägg