FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Kustfoto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustfoto


Till
översikten
Kustfoto 2009

Pär Lydmark     



Som tidigare nämnts i FpV 4/2008 gäller lite nya regler i Kustfoto under 2009. Tävlingen genomförs i samarbete med Erisons Foto och vinnarbilderna kommer ställas ut i butiken.

Varje månad kan du ställa upp med en bild (precis som tidigare) - men i år kör vi valfritt fågelmotiv varje månad. Utöver det kör vi ett par teman som löper över hela året.

Mer info kommer under januari. Ladda inte upp några bilder än så länge (men glöm inte att rösta på upplösningen i Kustfoto 2008 den 1-5 januari).

Gott nytt fotoår!

2008-12-31 18:36:45


Leif Andersson     



Utmärkt upplägg på nya Kustfoto!

Men - det vore bra om respektive bild fick behålla sitt nummer från omröstningssidorna. Lättare att komma ihåg sin tågordning då, när det t ex finns flera bilder på samma fågelart.

Dessutom vore det bra om man även kunde se samtliga bilder per kategori samtidigt. Det skulle underlätta urvalet, med tanke på det stora antalet bilder av mkt hög kvalitet.

2009-02-02 07:46:27


Pär Lydmark     



Hej!

Jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du menar med att bilderna ska behålla sitt nummer. Bilderna ges ju ett nummer vid omröstningen och dessa nummer är samma både i den fototekniska och i den estetiska visningen av bilderna. Vid något annat tillfälle kan jag inte se att det skulle vara någon finess att visa bildernas nummer. Efter omröstningen visas ju bilderna med fotografernas namn istället och då känns numret överflödigt. Kan du förtydliga?

Sen förstår jag inte heller riktigt vad du menar med att du vill se samtliga bilder per kategori samtidigt. Att få plats med alla bilder samtidigt på skärmen går ju inte eftersom de är för stora, men omröstningssidorna visar ju samtliga bilder samtidigt bara man scrollar upp och ner. Är det en bildspelsfunktion du efterlyser? Som den vi hade förut i kustfoto? Isåfall går den fortfarande att nå via:

www.kustobsar.se/kustfoto/bildspel.asp?kategori=97

Där bläddras bilderna igenom med ett tempo på 5 sek per bild mot svart bakgrund. Tryck på F11 så får du det i helskärm.

2009-02-02 09:50:40


Leif Andersson     



Ang nr: Eftersom jag inte har en aning om vem som fotat bilderna jag röstar på så är jag inte hjälpt av att få veta vem som var upphovsperson. Det skulle bara vara praktiskt att kunna anteckna de bildnr man röstat på, för att kunna kolla hur man förhåller sig till övriga röstande.

Jag begriper faktiskt att det inte går att se bilderna i nuvarande format samtidigt på skärmen. Det skulle behövas en uppsättning miniatyrer också. Ber om ursäkt för att jag uttryckt mig otydligt.

2009-02-02 12:41:11


Pär Lydmark     



Ok, nu är jag med. Du skulle alltså helt enkelt vilja att bildernas omröstningsnummer även visas i den slutliga resultatlistan tillsammans med fotografens namn. Det finns ju en finess i det, det förstår jag. Tyvärr kan vi inte ordna det på ett enkelt sätt eftersom vi inte lagrar något bildnummer som kan kopplas ihop med varje bild. Bildernas nummer vid omröstningen visas bara löpande från 1 och uppåt samtidigt som bilderna visas i bokstavsordning baserat på bildernas filnamn (som slumpgenereras vid uppladdningen). Pga de slumpmässiga namnen får vi alltså en slumpmässig ordning vid omröstningen, men vi har alltså inget lagrat bildnummer vi kan visa. Du får helt enkelt försöka skriva upp hur de bilder du röstat på ser ut tills vidare.

Miniatyrer av alla tävlingsbilder innan omröstningen är klar så att de kan ses i resultatlistan är däremot något som skulle vara möjligt att fixa. Jag noterar det som ett önskemål inför framtiden, men har inte tid att fixa det i nuläget.

Tack för synpunkterna!

2009-02-02 12:56:39


Pär Lydmark     



Hej!

Nu återstår det bara två timmar av januariomröstningen... det blir spännande att se hur det gick. Verkligen kul att så många har ställt upp med bilder igen!

Hur som helst, jag har fått frågor om varför det inte går att se bilderna utan att logga in (som det gjorde förr). Det enkla svaret är att det bara råkade bli så, det var inte meningen. Nu är det åtgärdat, så nu går det bra att titta på den aktuella månadens bilder via länken "Månadens bilder" utan att vara inloggad.

Topplistan är också lite förbättrad, det går nu att se både uppdelat och sammanlagt resultat varje månad. Topplistan går att komma åt direkt efter tolvslaget i natt när omröstningen är klar.

Lycka till i februari! Konkurrensnivån är ju redan satt till en mycket hög nivå i och med januaribilderna ...

2009-02-05 21:53:06

 
Björn Dellming     



Härliga bilder i Juli-omgången 2009!!!

Många riktigt bra bilder! Välkomponerade, välexponerade och intressanta!

Bra jobbat allihopa!! :D

/Björn

2009-08-02 12:12:29



Svara på
detta inlägg