FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Mäktiga kajrörelser.

Kristoffer Nilsson     



Hej!

De senaste dagarna har det varit ett riktigt mäktigt sträck med kajor över Smithska udden i Göteborg. Det tidigare dagsrekordet (5100 ex, 25 okt 2006) har slagits både en och två gånger och idag uppskattades det utsträckande antalet till drygt 13000 (men några kom senare på retur så slutsumman hamnade på knappt 12000 ex).

Gissningsvis är detta den högsta dagssumma som någonsin har setts på sträck i Göteborg och man får gå tillbaka till den 15 okt 2005 för att finna en högre sträcksumma på Västkusten i Svalan (21400 ex vid Grötvik).

Kajornas sträckrörelser är magnifika att följa och även de kommande dagarna kan bjuda på fina rörelser även om de kanske inte når upp till dagens rekordsumma.

Leve kajorna! ;)

Må väl!

2008-10-16 16:19:52


Magnus Eriksson     



Kanske inte lika mäktigt men mäktig var det ändå vad jag upplevde idag. Befann mig strax norr om Linnéplatsen då jag hör karakteristiskt Kajljud. Plötsligt seglar kajor fram på vanligt manér strax över taken i en långsträckt flock. Tänker oj det var ganska många det. Det hela tar dock inte slut utan en lång orm väller ringlande fram över hustaken. (Jag är troligtvis livsfarlig när jag cycklandes susar fram stirrandes upp mot himlen.
Kajflocken sträcker sig som ett band nästan från Linnéplatsen till Järntorget. Har lite svårt att uppskatta antal i kajflockar speciellt i sådant här blåsigt väder vilket fick dem att flänga hit och ditt ännu mer än vanligt men jag skulle gissa på ca 1000 kajor. Flocken försvann åt nordväst. Innan hade jag sett en flock i slottskogen med ca 200 individer, därefter när jag kom fram till kontoret på järntorget kom ytterligare två större flockar från väster på ca 300-600 individer. Men som sagt mäktigt var det

2008-10-20 10:26:31


Magnus Eriksson     



Ännu en morgon med mängder av kajor som pumpar över himlen i mindre eller större svärmar. Och alla verkar liksom igår vara på väg i nordvästlig riktning, någon som vet varför, ska dom inte flyga söderut den här tiden på året? Eller har det med vinden att göra?

2008-10-21 08:43:46


Elon Wismén     



Min gissning är att de övernattar i centrum i stora mängder och flyger ut därifrån i alla riktningar på morgonkvisten. Så var det i alla fall i Linköping när jag bodde där.

2008-10-21 12:10:58


Magnus Eriksson     



Det håller jag med om när det gäller sommaren, men nu är mängderna mycket större och alla fåglar som jag sett under två dagar nu har dragit rakt nordväst förutom några få "stationära" som håller till i slottsskogen och kring järntorget. Men som de stora flockarna har under två dagar alla dragit mot Hissingen

2008-10-21 12:51:19


Uno Unger     



Sommarflockarna utökas med inflyttande kajor från omgivningarna och kanske från områden norr- och österut. De kajor som Magnus har sett dra mot NV är troligen på väg mot Rya skog, som under flera årtionden har tjänstgjort som övernattningsplats för kajor i Göteborgsområdet.

2008-10-22 06:32:19


Uno Unger     



Vid närmare genomläsning av inläggen ovan har jag tydligen missuppfattat tidpunkten för kajsträcket, som jag först uppfattat vara under kvällstid. Tydligen avser Magnus att NV-sträcket sker under morgonen. Då är det nog ändå så att kajorna övernattar relativt centralt i Göteborg i någon park eller skog SO om Linnéplatsen-Järntorget. Stora mängder kajor drar troligen dagtid ut till Hisingen beroende på att där finns den mesta jordbruksbygden kvar i Göteborgsområdet, alltså de drar ut till lämpliga födosöksområden.

Det kan möjligen vara så att Rya skog inte längre utgör någon viktig övernattningsplats för kajor. Det vore kanske intressant attt man under denna tråd redovisar de övernattningsplatser/sträckrörelser man känner till i Göteborsområdet nuförtiden. Det skulle kunna förklara vart morgonens och kvällens kajflockar i området är på väg till eller från.

2008-10-22 06:51:02


Magnus Eriksson     



Det är riktigt att det är på morgonen jag sett kajorna under själva gryningsminuterna. Och det verkar ju logiskt att göteborgskajorna har fått påfyllning som ni säger.

Jag skulle säga att de fåglarna jag sett under två morgonar kommer från botaniska hållet. Lägger man dessutom ihop detta med vad mina barns icke fågelskådande dagisfröken sa i morse verkar det ytterligare indikera något annat övernattningsställe. Han berättade nämligen att han på väg hem i skymmningen igår tisdag sett enorma mängder svarta fåglar i virvlande flockar över Salgrenska "så många fåglar har jag nog aldrig sett förut" var hans uttryck. Vart de var på väg kunde han inte avgöra, men kanske är det samma fåglar som är på väg tillbaka.

I övrigt kan jag säga att kastanjeträden utanför folkets hus på järntorget hyser några hundra kajor också som har skådespel många kvällar utanför mitt kontorsfönster innan de slår sig ned för nattvilan. Dock har det varit lungt där de senaste dagarna (om jag inte haft för mycket att göra på jobbet och bara missat dem) kanske har dessa göteborgskajor flyttat söderut och lämnat denna "sommarnattplats" och de kajor som kommer norrifrån håller till någon annan stanns.

Slutligen tycker att den sedvanliga kråk och kajflocken är tämligen frånvarande i slottsskogen de senaste dagarna. Det är mest lite spridda enstaka kajor och kråkar men ingen sådan där större flock som dominerar ett eller flera träd. Kanske Stig har någon koll på detta.

2008-10-22 10:03:37


Hampus Lybeck     



Även jag har noterat stora kajflockar vid Sahlgrenska, och det är ju inte så konstigt med tanke på att där finns många bra hus att övernatta på. Likadant är det runt Vasakyrkan, Studenternas Hus och Hvitfeldtska gymnasiet. Förra året räknade jag vid ett tillfälle till runt 3000 kajor och kråkor i området.

2008-10-22 13:12:58


Uno Unger     



Är det någon som verkligen sett kajor övernatta på byggnader i Göteborg? Är det inte bara så att de samlas på byggnader för att senare uppsöka träd att sitta i över natten.

2008-10-28 12:42:42

 
Hampus Lybeck     



Ja så kan det ju vara förstås. Vasaparken är ju i närheten av ovan nämnda byggnader och antagligen en lämplig plats i så fall.

2008-10-29 15:25:43



Svara på
detta inlägg